|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Situat en plena Vall d’Hostoles, té unes fronteres orogràfiques naturals com la Serra de les Medes (nord) , la Serra Pelada, Serra d’Oliveres i Serrat dels Crous (est) i el més imponent, la Serra del Puig del Moro on s’alça majestuosa la cinglera de roca calcària que en el seu extrem es troba el Santuari de la Mare de Déu del Far (1123 m), pertanyent a la parròquia de Sant Martí Sacalm, dins el municipi de Susqueda.
La característica pròpia de la Garrotxa com a zona volcànica, no està absent a Les Planes d’Hostoles, on hi resten moltes formacions basàltiques i de geologia volcànica com el volcà estrombolià conegut com Traiter, situat al nord del municipi i que forma part de la Reserva Natural de la zona volcànica de la Garrotxa des de l’any 1982. El relleu del municipi està dividit en zones planeres amb espais agrícoles conreats i formacions forestals molt frondoses combinades en zones de pastura i situades en els relleus muntanyencs. Aquestes formacions forestals ocupen una part molt important de la superfície del municipi, quasi unes tres quartes parts, on les alzines i els roures en són els arbres més presents. Un altre aspecte molt vinculat a la riquesa forestal és la fauna; que tot i no presentar especies animals especifiques de la zona, si que hi ha una presència de molt tipus d’animals ja siguin mamífers, depredadors, aus o rèptils entre molts altres.
UN TERRITORI DE FONTS I VOLCANSEl municipi de Les Planes d'Hostoles pertany a la comarca de la Garrotxa i està situat en la part sud de la mateixa. Per tant, una part del seu municipi està dins el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, una àrea protegida en aquest cas aprovada pel Parlament de Catalunya per unanimitat segons la Llei 2/1982, de 3 de març, i que va declarà com Paratge Natural d'Interès Nacional de la zona volcànica de la Garrotxa, amb la finalitat d'atendre la conservació de la seva flora, la seva constitució geomorfològica i la seva especial bellesa.
Amb el Decret 71/1986, de 13 de febrer, sobre aprovació de la concreció topogràfica dels límits del Parc Natural i de les reserves naturals de la zona volcànica de la Garrotxa, es descriu el perímetre exterior del Parc i les parcel·les i les subparcel·les cadastrals incloses dins les reserves naturals. Els cinc volcans més representatius de la Vall d'Hostoles són: Volcà del Traiter, dins Les Planes d'Hostoles, el volcà del Puig Rodo en el límit ja amb Sant Aniol de Finestres i els volcans de Fontpobra, Can Tià i de Sant Marc, situats dins el municipi de Sant Feliu de Pallerols. El nombre de fonts naturals, igual que a Sant Feliu de Pallerols, és molt important amb quasi trenta punts on es situen al llarg del territori les diferents fonts que brolles aigües que recull la Vall d’Hostoles. En són un exemple: Font de l'Angel, Font de la Vila, Font de Can Roure, Font de la Clota, Font de la Rectoria, i moltes altres.
ELS CASTELLS DE LA VALL D'HOSTOLES: CASTELL DE COLLTORT, DE PUIG-ALDER I D'HOSTOLES
La Vall d’Hostoles disposava per la seva defensa de tres castells: el de Colltort, Puig-alder i d’Hostoles, i que foren nucli i centre del poder feudal al llarg de molts segles, de fet fins l’any 1486 quan Ferran II, el Catòlic signar la disposició coneguda com a Sentència Arbitral de Guadalupe (1486), que posava fi als diferents abusos senyorials tant econòmics com socials, així com als mal usos. Els castells foren nucli de disputes i conflictes, sobre tot el castell de Colltort (avui dins el municipi de Sant Feliu de Pallerols), degut al seu emplaçament, que es trobava en la collada de Colltort en la mateixa línia separadora i defensiva entre els comtats de Girona i Besalú. El castell d’Hostoles, avui també dins el municipi de Sant Feliu de Pallerols, era el més important dels tres i el més ben comunicat donat que estava a prop de les vies d’accés de la vall, la qual estava sota la jurisdicció de la família Hostoles, que eren alts funcionaris i representants dels comtes de Barcelona a aquestes terres des de finals del segle X. La jurisdicció que es va iniciar amb Miró I d’Hostoles a l’any 1002, quan el comte de Barcelona era Ramon Borrell, que administrà la vall fins l’any 1033 quan el comte de Barcelona ja era Berenguer Ramon I, dit el Corbat. Aquesta administració per part de la saga dels Hostoles va durar uns quatre segles, quan a l’any 1419 el llavors cap de la família Garau de Rocabertí, deixà de tenir la jurisdicció de la vall, tot i mantenir encara la seva administració en favor del rei Alfons V, el Magnànim.
A partir de 1002 i durant molts anys la propietat del castell d’Hostoles va anar canviant de senyor, on un dels més grans de Catalunya fou, Guillem Galceran de Cartellà (1230-1306), fill d’Ermessenda d’Hostoles i Arnau Guillem de Cartellà. Fou gran guerrer, que arribar a ésser un dels caps dels Almogàvers lluitant durant els regnats de Jaume I, Pere II, Alfons III i Jaume II, tant a Catalunya com a Sicília.
Va tenir una important actuació en la logística militar contra el francesos, quan aquests comandats pel seu rei Felip III, l’Ardit i amb el suport i benedicció del Papa Martí IV, van voler castigar Pere II, el Gran fent una croada contra Catalunya. En aquesta croada els francesos varen patir una humiliant desfeta per part de les tropes catalanes. D’una banda la destrossa total de la seva flota, en la batalla de les Formigues, petites illes entre Calella de Palafrugell i Palamós, on les naus comandades per l’Almirall Roger de Llúria, van esmicolar la flota francesa amb gran quantitat de baixes i captures. Per terra, fou a la batalla del Coll de Panissars (30 setembre i 1 d’octubre de 1285), situat actualment entre els límits de l’Alt Empordà i el Vallespir, entre El Pertús i la Jonquera, i a prop del fort de Bellaguarda. Els croats francesos que havien conquerit Castelló d’Empúries i Roses, entre altres poblacions fins arribar a Girona, es batien en retirada cap el nord, fustigats per les tropes catalanes, patint una gran desfeta en el Coll de Panissars. El rei francès Felip III l’Ardit, no passà de Perpinyà on hi morí el 5 d’octubre de 1285. Guillem Galceran de Cartellà, ja gran es retirà al castell d’Hostoles fins la seva mort a l’any 1306. Al morí, el castell d’Hostoles i propietats passarien a la seva filla Ermessenda i anys després a la seva neta Beatriu de Cartellà, que al morí aquesta ho deixaria al seu fill Guillem Galceran de Cartellà i d’aquest al seu fill Garau de Rocabertí. A l’any 1416 el rei Alfons V, el Magnànim ordena al veguer de Girona prengui possessió dels castells d’Hostoles, Puig-alder i Colltort, concedint el primer privilegi a la Universitat d’Hostoles. Posteriorment passaria a altres mans de personatge amb molt de renom a la Vall d’Hostoles com Francesc de Verntallat (veure: Vall d’en Bas).
CASTELL DE PUIG-ALDER. ERMITA DE SANT SALVADOR DE PUIG-ALDER Un dels castells de la vall que cal també destacar per la seva transformació, és el Castell de Puig-alder. Aquest castell situat en els limitis entre el municipi de Sant Feliu de Pallerols i Les Planes d’Hostoles, però dins aquest últim, ha estat transformat amb el temps en una ermita: Sant Salvador de Puig-alder.
Sant Salvador de Puig-alder és una ermita que al llarg dels anys s’ha ampliat a partir de l’antiga ermita del castell. A l’any 1984 van finalitzar les obres de restauració amb l’ajuda de veïns de Sant Feliu de Pallerols i Cogolls, amb la iniciativa i empenta de Mossèn Josep Sarola i Serra (1942-1996). Es tracta d’una ermita d’una sola nau amb un absis semicircular, amb l’entrada principal amb porta dovellada, coronada per unes escales amb tres escalons semicirculars i protegida per un ampli porxo, on al davant de l’entrada hi ha una petita portalada que dona a la cisterna. A part de la pròpia església, en conjunt hi ha altres dependències i espais al seu voltant, dels quals en tenen cura el Amics de la Vall d’Hostoles.
remences: LA DECISIVA ACCIÓ DE LA VALL D'HOSTOLES EN FAVOR DE LA LLIBERTAT. La remença o redempció era el tribut que havia de redimir un pagès en cas de voler abandonar el mas i les labors de les terres propietat del senyor feudal. Aquesta obligació que era un dret que aleshores tenien els senyors feudals venia donava pel fet que aquest pagesos o eren persones lliures o estaven sotmeses a la gleva, que era el fet que no es podien separar les propietats de les persones.
Els pagesos per tant eren vassalls que havien de viure a les terres que cultivaven, sense possibilitat de poder marxar sense l’autorització del seu senyor i pagaments de la remença. No podien vendre els seus immobles i, en cas de morir sense testar o sense descendència, una tercera part del seu patrimoni anava a parar a mans del seu senyor. Aquest fet no afectava únicament al pagès, sinó també a tota la seva família i descendència. Però a més, els pagesos estaven subjectes als mals usos; un compendi de normes medievals que els limitaven i els vexaven, com ara: “Intestia” (dret del senyor sobre els pagesos que morien sense testament); “Eixorquia” (dret del senyor sobre els pagesos que morien sense descendència); “Forn” (obligació de coure el pa en el forn del senyor); “Àrsia” (obligació a pagar al senyor els incendis fortuïts); “Dret de cuixa” (dret del senyor a dormir la nit de noces amb la dona); “Jova”(obligació del pagès a treballar pel senyor uns dies determinats de l’any), i així un bon nombre de preceptes que no eren més que una forma cruel d’esclavatge. Com a tot Catalunya, la Vall d’Hostoles no fou exonerada d’aquesta lacra sobre una part de la societat que durà més de quatre segles (1050-1486), i que poca cosa podien fer donat que molts d’aquest usos eren recalçats i convertits en lleis per les Corts Catalanes, en aquella època formades per membres de la noblesa, magnats i alta jerarquia de l’església. Una primera guspira de llibertat no fou fins el 1448 que amb l’aprovació del rei Alfons V, el Magnànim, es pogué desenvolupar un sindicat remença per parlar de l’aboliment d’aquests abusos, evidentment no de forma gratuïta, ja que els pagesos havien de fer aportacions econòmiques al rei pel seu suport que aquest feia a la causa camperola. El que si fou l’inici de la finalització de l’esclavatge medieval fou durant la Guerra Civil Catalana (1462-1472) que enfrontà Joan II d’Aragó amb el seu fill Carles de Viana, la Diputació General (Generalitat) i el Consell de Cent entre d’altres, i que finalitzar amb la Capitulació de Pedralbes a l'any 1472, amb la victòria de Joan II, tot i que ha estat més considerat com una situació de taules, quedant el rei com a cap del principat i que el seguiria el seu fill Ferran II, el Catòlic. La Vall d’Hostoles fou un dels principals focus de revoltes dels remences en favor de Joan II i la seva esposa Joana, pare i mare respectivament del futur rei Ferran II, el Catòlic.
Els remences encapçalats per Francesc de Verntallat, formaren un exercit bàsicament guerriller essent del seu domini i el millor aliat el coneixement de territori muntanyenc com les Guillaries, la Garrotxa, la Vall d’Hostoles i de Bas. La finalització de la Guerra Civil, no va suposar l’alliberament de l’esclavitud de la pagesia com era el seu desig, fet que encara s’agreuja més amb la mort del rei protector Joan II, dit el Sense fe. El seu successor Ferran II, el Catòlic tampoc va donar solució en principi al problema remença, i això provocar una nova postura d’enfrontament amb Francesc de Verntallat (veure article a Vall d'en Bas), que s’inicia amb la segona revolta remença (1484-1486) i tingué, un principi d’esperança amb el Compromís d’Amer de 1485 en què Ferran II el Catòlic es comprometia a donar solució definitiva al problema de la pagesia catalana i actuar activament com a mediador. I així va ésser quan el rei signar conjuntament amb Francesc de Verntallat i divuit síndics representants de la causa remença, la Sentència Arbitral de Guadalupe (Monestir de Càceres) el 21 d’abril de 1486. A canvi d’uns pagaments establerts en les clàusules pactades, progressivament desapareixeria per sempre els mals usos que durant més de quatre segles havien patit els homes i les dones del camp català. . LA PESTA I ELS MASOS RÒNECS
Durant més de quatre segles el món rural patí les dures condicions de les lleis, usos i costums medievals, un compendi d’abusos que homes i dones van haver de patir. Aquesta situació de desgràcia no fou la única, una altra fuetada rebé el món rural i la societat de l’època en general en el segle XIV; la pesta o mort. Procedent de les estepes d’Àsia, i possiblement a través de la ruta de la seda, arribà a Europa, fent estralls segons es creu a un terç de la població, principalment entre 1347 i 1351. Es manifestava de diferents formes tals com, pesta bubònica, pneumònica o septicèmica, i segons la modalitat podia presentar una mortalitat entre el 30 al 100% dels casos, morint els seus posseïdors en un termini entre els quatre i set dies. La Vall d’Hostoles no quedà excloïa d’aquesta plaga, i la seva incidència fou catastròfica per la vall. Molts masos quedaren rònecs durant molts anys, és a dir, abandonats i per tant amb els seus camps erms i deixats de treballar per mort de tota la família. Això provocar una forta disminució d’entrades de bens i pèrdues per tothom, sobre tot pels senyors i l’església, que van veure com disminuïen considerablement el seus ingressos procedents de les explotacions.
Aquest fet provocà una contraposició, ja que per una banda alguns senyors es van veure en una posició de feblesa i per tant, moderaren les exigències cap a possibles nous residents per ocupar i treballar els camps, mentre que per una altra banda, altres endurien encara més les condicions per tal que el remença no disposes de recursos per poder-se emancipar, i el fet fou que molts masos quedaren buit i terres sense conrear.
LES ENCIES
El nombre de parròquies existents abans de la segregació del territori que actualment coneixem com a municipi de Les Planes d’Hostoles del de Sant Feliu de Pallerols, eren un total de set, de les quals quatre quedaren dins el terme de Les Planes d’Hostoles a partir de 1872. Les parròquies integrades dins el terme municipal de Les Planes d’Hostoles des de llavors són: Santa Maria de les Encies, Sant Cristòfol de Cogolls, Sant Pere Sacosta i Sant Salvador de Les Planes en el mateix nucli de Les Planes d’Hostoles., i frontera entre la Vall d’Hostoles i la Vall del Llémena.
Les Encies és el veïnat que es troba pràcticament a peu de la carretera GI-531 que va de Les Planes d’Hostoles a Sant Aniol de Finestres i Sant Esteve de Llémena, a uns tres quilòmetres del nucli de Les Planes d’Hostoles. Es un veïnat amb pocs habitatges situats a l’entorn de l’església parroquial de Santa Maria de les Encies, i frontera entre la Vall d’Hostoles i la Vall del Llémena. L’existència d’aquesta església està documentada a partir de l’any 1155, amb modificacions importants tant a l’exterior com a l’interior principalment a l’entorn de 1660, ja que abans devia ésser un temple molt petit. L’església disposa d’un recinte tancat al seu entorn, amb una zona enjardinada i una ala angular dedicada a cementiri. El porxo amb una estructura de fusta hi ha l’entrada al temple i en el seu sòl s’hi troben diferents sepultures.
COGOLLS I L'ERMITA DE SANT PELEGRÍ Un altre nucli de població és Cogolls, tot i que aquest és menys poblat i el nucli és més petit que el de Les Encies, possiblement pel fet de que Les Encies geogràficament està molt ben situat pel que fa a les comunicacions i a més, disposa d’unes vistes realment agradables.
A Cogolls és troba la més antiga de totes les parròquies de Les Planes d’Hostoles, la de Sant Cristòfol de Cogolls, ja esmentada en un testament a l’any 986. Té molt poc nucli a l’entorn de la seva església parroquial, la rectoria, l’escola i poca cosa més, ja que la resta es troba disseminat en cases i masies. Com les altres esglésies parroquials també s’han ampliat i modificat al llarg del temps tant a l’exterior com a l’interior. El seu campana és de base quadrada, té un porxo d’entrada amb un petit cementiri adossat al temple per la part sud.
Un quilòmetre abans d’arribar a Sant Cristòfol de Cogolls, es troba a mà esquerra l’ermita de Sant Pelegrí, de 1849. Anys després, s’hi va afegir una segona advocació que fou la de Sant Grau, degut a una estreta vinculació entre el veïnat de Cogolls i l’Aplec de Sant Grau, ermita on el diumenge 8 d’octubre de l’any 2000 s’hi celebrà un ofici per part del bisbe de Girona l’Excel·lentissim Jaume Camprodon per conmemorar el centenari de l’Aplec de Sant Grau.
RIERA DE COGOLLS La vall de Cogolls es troba en la riba esquerra del Brugent, amb un descendent suau i esglaonat limitat a l’est per la serra de les Medes, que és el contrafort de la serra de Finestres ja pertanyent aquesta al municipi de Sant Aniol de Finestres i amb un punt d’alçada màxima de 850 m conegut com la Tremoleda, com a punt fronterer.
Pel centre de la vall hi discorre la Riera de Cogolls, que té un recorregut d’uns vuit quilòmetres baixant de la cota 800 m a la 350 m que és quan aflueix les seves cristallines aigües al riu Brugent. Es una riera d’un recorregut de gran bellesa mediambiental, amb un bon nombre de saltants, gorgs o passos entre altres accidents al llarg del seu curs.Destaquen com accidents en el seu trajecte el saltant d’aigua del Fontanil, el gorg de Sant Pelegrí i sobre tot, el gorg del Moli dels Murris.
La presència d’unes aigües abundants amb bicarbonat càlcic, fa que aquestes sals dissoltes amb l’aigua vagin petrificant lentament les plantes en el seu curs, formant-se els travertins, que són una varietat de tosca calcària, donant formes naturals de gran bellesa. En el gorg del Moli dels Murris, és on s’ha més accentuat aquest fenòmens geològic en tota la riera.
SANT PERE SACOSTA
Situat a la vessant de la Serra del Puig del Moro, en la cinglera nord del Far i a sota del Coll de Condreu, té un accés més còmode a partir de la carretera C-153 que va de la Vall d’en Bas a Rupit, passant pel Santuari de la Mare de Déu de la Salut i el Far. L’accés que l’uneix amb el nucli de Les Planes d’Hostoles, és un doble camí de muntanya, i per tant, inaccessible a vehicles, però de gran encant pels caminants. Un dels camins és a través dels masos dels Camps i la Vila, i l’altre a través del Mas Arús i Mas Ferrés. Tot i que la primera documentació escrita de l’existència de Sant Pere Sacosta data de 1207, diverses troballes arqueològiques fan suposar que havia estat habitat o hi havia hagut petjades romanes, o altres troballes que podrien indicar la presència de tribus celtes, fet dubtós ja que abans dels romans Catalunya estava dominada per diferents tribus d’origen ibèric, com ara els castel·lans, que eren els que poblaven les zones de la Garrotxa i Ripollès.
Actualment la parròquia de Sant Pere Sacosta, està despoblada i només es conserven les restes en runes de les edificacions eclesiàstiques, on encara queda dempeus el campanar de l’església parroquials. A prop i en la mateixa vessant hi resten dos antics grans masos avui rònecs; Mas El Camps i el Mas Arús.
L'ERMITA DE L'ANGEL
L’ermita de l’Àngel és una petita edificació sòbria d’una sola planta pràcticament quadrada, amb contraforts a cada costat i amb un petit campanar de d’espadanya per una petita campana, avui inexistent. L’ermita es troba a la dreta a peu de camí, la via interior per la banda de muntanya que va de Les Planes d’Hostoles fins a Sant Feliu de Pallerols, un cop deixat el nucli urbà de Les Planes d’Hostoles a pocs més de mig quilòmetre, on pel mateix camí es passar per la Font de l’Angel. La petita esglesiola de l’Angel data de 1539 i està dedicada a l’Angel custodi. De temps immemorials es compte la llegenda de la serp de la Vedruna: un noiet pastor d’ovelles que troba en aquest paratge de pastura, una serp la qual alimenta cada dia amb llet d’ovella, arribant a fer una gran amistat i passar bones estones jugant, posant-li el nom de Tana. Passats els anys, ja més gran tornà per aquells indrets on havia pasturat per tal de veure si la serp encara vivia i poder-la saludar. La serp va aparèixer, però diu la llegenda que quan la serp veié que el pastor no li portava la llet com sempre anys enrere havia fet, l’atacà i ferí mortalment, fugint al bosc i perdent-se el seu rastre per sempre més.
SANT CRISTÒFOL DE LES PLANES L’església de Sant Cristòfol de Les Planes, és el temple parroquial del nucli urbà de Les Planes d’Hostoles. De totes les parròquies és la més majestuosa i gran, ja que a l’estar en la mateixa població fou engrandida i embellida al llarg del temps des del seu orígens que es creu anterior al segle X.
A partir del segle XV i el segle XVI es va convertir en el centre religiós de la zona i per tant, va comptar amb el recolzament d’entitats feudals i religioses per tal que fos gran i solemne. Aquesta nova etapa d’esplendor del temple tingué el seu origen en que durant els anys 1427-1428 tota la vall d’Hostoles va patir fortes sacsejades i moviments sísmics que van esfondrà gran quantitat d’edificis entre ells l’església de Sant Cristòfol de Les Planes, que quedà pràcticament esfondrada i del tot inservible. A partir d’aquí, i en el mateix emplaçament, s’inicia les tasques de reconstrucció que més que reconstrucció fou l’alçament d’una nova església molt més gran i solemne del que havia estat l’anterior, dotant-la de nous elements, campanes, espais interiors, capelles i gran nombre d’ornaments tant arquitectònics com religiosos.
Les modificacions de millora van continuar al llarg del temps, afegint-s’hi nous espais i modificacions en la seva ornamentació religiosa, alguns dels quals foren destruïts com en molts altres indrets, per l’acció dels carques i retrògrads individus pertanyents a comitès revolucionaris, dels quals esdevenien luctuosos episodis de robatoris i destrucció del patrimoni artístic català, entre altres maldats fetes durant els temps previs a la Guerra Civil (1936-1939) i durant la mateixa. Sortosament un d’aquests ornaments religiosos que s’ha conservat amb el pas dels anys, és la Majestat de les Planes, que es tracta d’un Crist a la creu, que s’apunta fou realitzat en el segle XI o XII, i que va estar donació per part de la família Olmeda. Es tracta d’una talla policromada de reduïdes dimensions i que actualment es troba exposada en el Museu Episcopal de Vic, tot i que a l’església se’n conserva una rèplica de la mateixa.
EL NUCLI URBÀ DE LES PLANES D'HOSTOLES El municipi de Les Planes d'Hostoles té una forma molt irregular i encerclada per un bon nombre de serres com la de Les Medes, Oliveres o Puig del Moro entre altres, situant-se en la zona sud-est de la Vall d’Hostoles. Una unitat territorial que amb la segregació de Les Planes d’Hostoles a l’any 1872, quedà dividida en dos: el municipi de Sant Feliu de Pallerols i els de Les Planes d’Hostoles. Les Planes d’Hostoles té un nucli molt ben definit situat a peu de la carretera C-63 també coneguda com Eix Selva-Garrotxa on els seus extrems són Lloret de Mar i Olot, i amb un recorregut de 80 Km, on s’ho sobreposa l’antiga C-152 amb extrems a Santa Coloma de Farners i Olot.
La població a part del nucli principal on hi viuen el 85% de la població del municipi, disposa d’altres veïnats, alguns d’ells com Les Encies, Cogolls o Sant Pere Sacosta (actualment deshabitada), que havien estat al llarg dels anys nominades com parròquies, una manera molt pròpia de definir nuclis habitats o disseminats al seu entorn. A part d’aquests tres nuclis existents al llarg dels anys, on Sant Pere Sacosta no ha sobreviscut trobant-se actualment en estat ruïnós tant el petit nucli parroquial com les masies del seu entorn, han sorgit altres nuclis habitats a partir segle XX. Els veïnats de Dusol, la Farga o Paulí, foren llocs molt habitats en l’època de l’inici industrial de Les Planes d’Hostoles, tot i que avui molt poc habitats en comparació amb el temps de màxima activitat i difícil comunicació. La Costa i sobretot Pocafarina, possiblement com un apèndix del nucli de Les Planes d’Hostoles, son ara el més poblats amb un tipus d’habitatge de cases o xalets individuals amb zona enjardinada.
El nucli urbà com altres poblacions va anar creixent a l’entorn de la seva església parroquial, en aquest cas la de Sant Cristòfol, però al llarg dels anys el seu creixement ha estat als dos costats del de la carretera C-63 que passa pel seu nucli, més coneguda com avinguda Narcís Arnau o carretera d’Olot. Per la part nord del nucli urbà, queda delimitat pel pas del riu més important de la Vall d’Hostoles, el Brugent, travessat per quatre ponts. Dos en la mateixa C-63, el de la carretera GI-531 que va al Llémena i passa per Pocafarina i Les Encies, i finalment l’antic pont del tren d’Olot, on avui s’hi pot passar còmodament gràcies a la ruta del carrilet.
L'ACTIVITAT INDUSTRIALAl llarg dels anys la Vall d’Hostoles i a partir de 1872 quan es va segregar de Sant Feliu de Pallerols, la gent de Les Planes d’Hostoles havia basat el seu treball en l’agricultura i l’explotació forestal, com a pilars principals de la seva economia. A partir del segle XIX i sobre tot del s.XX, progressivament la industrialització arriba a la Vall d’Hostoles, primer a Les Planes i després Sant Feliu en diferents sectors d’activitat empresarial. A partir de l’explotació forestal es va iniciar el prolegomen del desenvolupament industrial, on la matèria primera era la fusta, de tal manera van començar a sorgir petites indústries de fabricació de mobles, portes, esclops o carros i tartanes entre altres productes i complements.
Un altre recurs natural que fou base de naixement industrial fou els cursos fluvials, on hi sorgiren petites industries com la Farga o fàbrica d’aram, indústries papereres com el moli Descals, moli Ginés Tarrés o l’empresa de Cristòfol Vila. També les pedreres i empreses dedicades a la producció de llambordes (bloc de pedra per paviment de calçades), mosaics o rigoles (llossa de canalització) entre altres.
Una altra empresa fou la Paulí, dedicada a gèneres de punt, rodes i sedalines per a cosir, i la Magem a l’any 1933, que fou la de més envergadura de la localitat, donant feina no tan sols a la pròpia fàbrica, sinó també a particulars, característica molt pròpia de les poblacions de les riberes del Ter.
Una característica important d’aquestes fàbriques, com en altres poblacions gironines, foren la creació de les colònies (Paulí, Dusol i Magem), que eren agrupacions de cases que l’empresa construïa pels seus treballadors per tal que aquest poguessin viure a prop de la fàbrica, ja que la majoria d’aquestes industries estaven allunyades dels nuclis principals de població. Alguns empresaris també es construïen el seus habitatges a prop de la fàbrica, tal com és el cas de família Sacrest, propietària de la Torre dels Til·les, un edifici modernista de gran bellesa disseny de l’arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia (Barcelona, 1858 - 1931). En tot aquest període industrial també hi figuren altres empreses de diferent tamany pertanyents a altres sectors industrials, com empreses sabó, tints, torneries, decoració, mobiliari d’oficina o fins i tot de begudes, com la marca “Citrania” una beguda de taronja i llimona propietat de la família Garay, avui desapareguda. Un sector molt important, ha estat sempre una ndústria de gran tradició a la Garrotxa com la relacionada amb els productes de la carn. Cal esmentar una reconversió de planta dedicada a la tèxtil i convertida en càrnia és la firma Pirene, situada al veïnat de la Farga, i en les instal·lacions que en el seu dia foren de l’empresa Majem, tancada a l’any 1980.
MOVIMENTS CULTURALS I ESPORTIUSLes Planes d’Hostoles sempre ha estat una vila activa, on la cultura, l’esport i les tradicions han trobat gent que les ha impulsat, on la perseverança i entusiasme dels seus habitants ha fet possible la seva continuïtat al llarg dels temps.
A banda les activitats relacionades amb festes majors, aplecs o festes populars en general com molts altres pobles, també al llarg dels anys i principalment després de constituir-se com a municipi independent a la Vall d’Hostoles, han anat sorgint iniciatives de tota mena que han fet possible la creació d’un bon nombre d’entitats. Un primer regal per part de l’industrial Pere Sacrest de dos gegants, en Jordi i la Núria a l’any 1925, fou l’inici d’una forta tradició a la població que amb els anys es complementarien amb tots una bona penya de nans i capgrossos, preludi de l’actual entitat; Colla de Gegants, Capgrossos i Grallers. Altres tradicions tampoc quedarien al marge, com el Grup de Manaies o el Grups de Graells i Timbalers Els Joncs. La música tindria a partir de l’any 1918 una forta presència que encara dura actualment.La creació de la coral Retorn Planenc per part d’en Joan Sau i Basacoma, que començà de manera espontània amb cantades a l’hostal o al café, estenent-se posteriorment al carrer, fou el preludi de la fundació de la Societat Coral Retorn Planenc, que en mica en mica s’aniria consolidant com un cor de gran nivell. A l’any 1976 estrenaria el seu propi himne, de la mà d’en Ramon Noguer pel que fa a la lletra i de Pere Fontàs a la música.
El cor no estava sol, una banda fundada per en Jaume Guàrdia va fer possible les actuacions en viu de la seva orquestra, composta per vuit membre i que van animar diferents festes fins a l’inici de la Guerra Civil a l’any 1936. Anys després, seria la Cobla La Principal de Les Planes (1940 - 1956), la seguiria la Orquestra Moderna al 1956 i després la Juventut Planense al 1952. En temps dels anys 60, era molt coneguda la sala de ball “La Gresca” on hi anaven conjunt musicals professionals o amateurs. La premsa escrita i la ràdio també han estat presents. El suplement setmanari de “L’Hostolenc” de curta durada, el seguiria “Renaixença” encara de més curta duració que l’anterior, com ho faria el “Butlletí Informatiu” també d’efímer presència.
L’esport no en podia quedar al marge de les activitats planenques, d’aquesta manera encapçalat pel futbol i després de diferents activitats en favor d’aquest esport, oficialment naixia a l’any 1924 el club de futbol de Les Planes, amb colors similars al Barça (Blau i Grana) per canviar anys després als colors actuals, el vermell i el blanc. Altres esports seguirien al futbol com, excursionisme (Grup Excursionista Les Planes d’Hostoles - GELPH), caça (Societat de Caçadors Castell d’Hostoles), voleibol, bàsquet, ciclisme (Club Ciclista de la Vall d’Hostoles), motocròs, autocròs, pesca (Societat de Pesca Aiguaneix) o els escacs entre d’altres.
VIES VERDES: RUTA DEL CARRILETLa Ruta del Carrilet, forma part d’una de les varies rutes conegudes com Vies Verdes de Girona. La Ruta del Carrilet està dividida en dues part: la Ruta del Carrilet I que va des de Olot fins a Girona i la Ruta del Carrilet II que surt de Girona fins arribar al Tinglado en el port de Sant Feliu de Guíxols. La Ruta del Carrilet I surt d’Olot i arriba a Girona, travessant tres comarques: Garrotxa, Selva i Gironès, passant pels municipis de Les Preses, Vall d’en Bas, Sant Feliu de Pallerols, Les Planes d’Hostoles, Amer, La Cellera de Ter, Anglès, Bescanó i finalment Salt, abans d’arribar a Girona.
La Ruta del Carrilet travessa paratges de gran bellesa i clara d’importància paisatgística, ecològica, mediambiental i cultural, iniciant-se a la Zona Volcànica de la Garrotxa fins arribar a la vall del Ter i les deveses de Salt i Girona. Es troba en molt bon estat de conservació i ben senyalitzada, on en molts dels recorreguts és veu afavorida amb l’acompanyament d’afluents d’aigua i verdor forestal, així com camps de conreu i poblacions. Un total de cinquanta set quilòmetres, fàcil de fer per la seva orografia relativament plana amb petites pujades i baixades des de la cota 440 m sortint d’Olot fins a Girona a 70 m i per tant, amb una pendent mitjana d’uns 0,65%.
La seva morfologia planerenca té la seva explicació donat que pràcticament la totalitat del recorregut fou per on hi passava el tren de via estreta que unia Olot i Girona, que fou el medi de transport més popular i ràpid des de 1911 fins a 1969. La proliferació de l’automòbil particular i l’autobús, la millora de les carreteres, les escasses inversions en infraestructures i adequació als nous temps, seguit d’una greu situació econòmica de l’empresa ferroviària, van fer que finalment deixés de funcionar, forçant la seva desaparició.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||